Årets konkurranse

Konkurransen

Vi ønsker oss tekster og medieproduksjoner som tar for seg krisesituasjoner og ytringsfrihet i krise. Det kan også leveres bidrag i form av tegneserie, fotoserie, dokumentarfilm, videoessay og podkast. Dette handler om muligheten til å ytre seg, og å våge å bidra ut i fra eget ståsted. Det er flott om en finner sin egen tilnærming til tematikken.

Retningslinjer

Husk å oppgi kilder! Dersom du tar i bruk eksisterende tekster, bilder, og lignende. må du enten behandle disse som sitater eller endre dem så mye at produksjonen framstår som ny og selvstendig.

Ressurser
Gode råd fra juryen
Ingeborg Senneset
Ingeborg Senneset jobber som journalist i Aftenposten. Hun har også gitt ut boka «Anorektisk», og er en engasjert samfunnsdebattant.

Kjære deltakere! Det gjør meg så glad at dere engasjerer dere i en så avgjørende rettighet og grunnleggende demokratisk fakttor som ytringsfrihet. Når dere jobber med temaet, er det én ting jeg vil dere skal kjenne etter: om dere blir provoserte.

Han som i flere år var psykologen min - en morsom fyr som var like glad i nyheter og kritisk tenkning som meg - ga meg en gang en bitte liten bok. Den norske tittelen er «Bli sint!».

Stéphane Hessel var en motstandsmann under krigen. Han ble tatt til fange, satt i konsentrasjonsleir. Etter krigen viet han livet sitt til menneskerettigheter - han var faktisk med på å skrive dem før de ble vedtatt i det da helt ferske FN - og til nettopp engasjement.

Hessel døde for få år siden, men du kan se YouTube-videoer med ham i dag, og høre ham fortelle om de verste og beste sidene ved mennesket.

Hessel sa: «Stopp likegyldigheten!» «Du må først bli forbannet. Det fører til noe svært viktig: engasjement.».

Men den gang var ting nesten enklere. Du kunne si: «Bekjemp Hitler!».

«Hvem du kjemper mot i dag er ikke like åpenbart. Men, hvis du tar deg tid til å se deg rundt, oppdager du minst tre store farer: Faren for overdreven rikdom, miljøet og terrorismen.».

Det er ikke mitt mål å fortelle dere hvilken krise dere skal engasjere dere i. Tvert imot - ikke la noen definere ditt engasjement.

Uansett sak, mange små snøfnugg kan skape et stort snøras. Lille Greta Thunberg har vist oss at ett lite menneskes tro på en stor sak kan skape en klimabevegelse verden over.

Ytringsfriheten er under press. Ikke bare langt borte, som i Tyrkia, hvor journalister og forfattere fengsles. Ikke bare fra de store, som Erdogan. Men også fra de små, som bloggere med en giftig agenda eller åpne kommentarfeltbrukere uten skamvett.

Noen ganger også i mer eller mindre nære relasjoner, som medelever, kolleger, venner eller familie.

Konsekvensene av å ytre seg kan virke avskrekkende. Jeg blir i alle fall redd. Det er ikke fengsel som skremmer meg her i Norge, men en angst for å virke dum eller ikke være god nok.

Men de gangene jeg ikke tør, ikke tar sjansen, får jeg aldri vite det.

Jeg gleder meg til å se hva dere kommer frem til. Uavhengig av hvilken vinkling eller hvilket tema du tar for deg, har du gjort noe viktig ved å engasjere deg og ytre det. Verst av alt, er likegyldighet. Og ingenting sier likegyldighet som stillhet.

Beste hilsen Ingeborg

Tidligere bidrag

Læreplanmål

Norsk VG1

  • Skrive tekster med tema og fagterminologi som er tilpasset eget utdanningsprogram, etter mønster av ulike eksempeltekster
  • Tilpasse språk og uttrykksmåter til ulike skrivesituasjoner i skole, samfunn og arbeidsliv
  • Innhente, vurdere og bruke fagstoff fra digitale kilder i arbeidet med egne tekster, og følge regler for personvern og opphavsrett

Norsk VG2

  • Skrive kreative, informative og argumenterende tekster, utgreiinger, litterære tolkninger, drøftinger og andre resonnerende tekster på hovedmål og sidemål
  • Forklare argumentasjonen i sakprosatekster ved å bruke kunnskap om retorikk
  • Referere til og vurdere kilder i aktuelle faglige situasjoner

Norsk VG3

  • Bruke kilder på en kritisk og etterprøvbar måte og beherske digital kildehenvisning
  • Bruke begrepsapparat fra retorikken for å analysere og vurdere ulike typer sakprosatekster
  • Gjennomføre en selvvalgt og utforskende fordypningsoppgave med språklig, litterært eller annet norskfaglig emne, og velge kommunikasjonsverktøy ut fra faglige behov

Politikk og menneskerettigheter

  • • drøfte massemedienes rolle som politisk aktør
  • • gjøre rede for sammenhenger mellom menneskerettigheter og demokrati
  • • gi eksempler på brudd på sivile og politiske rettigheter og på sosiale, økonomiske og kulturelle rettigheter i forskjellige deler av verden, og analysere årsaker til bruddene

Historie og filosofi 1

  • Presentere hovedtrekk i 1600- og 1700-tallets statstenkning og frihetsidealer og drøfte ved hjelp av tekster hvilke konsekvenser endringene fikk i Amerika og Europa
  • Sammenlikne liberalismen og marxismen og drøfte deres syn på frihet og likhet
  • Vurdere innholdet i tekster som retter et kritisk søkelys på framveksten av det moderne samfunnet
  • Innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte

Historie og filosofi 2

  • Gi eksempler på hva modernisering kan være og drøfte positive og negative konsekvenser av disse
  • Presentere og reflektere over hovedsynspunkter i tekster om mennesker og modernisering
  • Presentere og drøfte hovedsynspunkter i tekster om teknologi, vitenskap og sannhet i moderne tid
  • Drøfte hvordan kjønn, etnisitet og sosial og religiøs tilhørighet har satt grenser for menneskers utfoldelse, og gi eksempler fra historien på hvordan slike grenser har vært overskredet eller endret
  • Gjøre rede for miljøproblemer i et historisk perspektiv og drøfte etiske dilemmaer knyttet til dette
  • Gjøre rede for utviklingen av demokratiske ideer og samfunnsorganisering og drøfte utfordringer knyttet til realiseringen av disse
  • Gjøre rede for hvordan terror og ikke-vold har vært brukt og begrunnet i politisk kamp og diskutere etiske problemer knyttet til slike virkemidler
  • Forklare begrepene identitetspolitikk og erindringspolitikk og vise til eksempler hvordan historie er blitt brukt i kulturell og politisk sammenheng
  • Innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte

Rettslære 1

  • Reflektere over dei etiske og historiske sidene ved rettsreglar
  • Lage digitale presentasjonar av rettslege emne
  • Innhente, vurdere og bruke rettskjelder på ein relevant måte som kan etterprøvast
  • Gjere greie for reaksjonssystemet og grunnleggjande reglar om lovheimel som følgjer av norsk rett og Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK)
  • Gjere greie for reglane om rettferdig rettargang som følgjer av Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK)

Rettslære 2

  • Forklare kva som ligg i omgrepet menneskerettar
  • Gjere greie for reglane om trusfridom og ytringsfridom som følgjer av Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK)
  • Vurdere personverninteresser opp mot andre omsyn

Medie og informasjonskunnskap 1

  • Diskutere pressa si rolle i utviklinga av demokratiet i Noreg
  • Drøfte korleis ytringsfridom er ein føresetnad for frie medium og demokrati
  • Forklare korleis ny teknologi og digitalisering endrar tradisjonelle kommunikasjonsmønster
  • Utforske medietilbodet i det fleirkulturelle Noreg og diskutere korleis media kan påverke identiteten til urfolk og nasjonale og etniske minoritetar
  • Diskutere kva følgjer det kan få at mange er aktive brukarar av media og sjølve utviklar medieprodukt

Medie og informasjonskunnskap 2

  • Diskutere media si rolle i utviklinga av demokrati i eit internasjonalt perspektiv
  • Drøfte korleis media er med på å skape, forsterke og motverke informasjonskløfter
  • Diskutere kva for roller informasjonsbyrå og lobbyverksemd spelar i eit demokrati
  • Gjere greie for sentrale lover og føresegner som gjeld opphavsrett, personvern og ytringsfridom
  • Reflektere over etiske problemstillingar og utfordringar i møtet mellom medium og ulike kulturar

Mediesamfunnet 1

  • Gjøre greie for medienes rolle i demokratiske samfunn
  • Presentere og drøfte sentrale hendelser i mediehistorien

Mediesamfunnet 2

  • Drøfte betydningen av ytrings- og pressefrihet
  • Gjøre greie for og diskutere grensene for ytringsfrihet
  • Beskrive sammenhengen mellom mediehistoriske hendelser og dagens medievirkelighet

Mediesamfunnet 3

  • Gjøre greie for hvordan media kan skape, forsterke eller svekke informasjonskløfter og digitale skiller
  • Analysere medienes rolle i det flerkulturelle samfunnet
  • Gjøre greie for sosiale mediers betydning for individet og den offentlige debatten
Kontakt