Visuell inspirasjon og faglig fordypning

Velkommen til seminar for lærere i videregående skole torsdag 7. februar 2019, kl. 10.00 – 15.00 i Tromsø, ved UiT Norges arktiske universitet.

Hvordan forske på og fordype seg i visuelle ytringer i fag som norsk, historie og samfunnsfag? Elevene lever i en visuell verden, kan vi bruke det visuelle mer aktivt i skolen?

  • Dette feltet er for valideringsformål og skal stå uendret.

Fag som norsk, historie og samfunnsfag blir ofte sett på som teksttunge fag og forskningsdisipliner – kan visuelle kilder brukes oftere?

Bilder, illustrasjoner, satire, tegneserier og andre visuelle kilder kan si mye om historiske hendelser, religiøse forhold og konflikter i samfunnet. Vi ønsker å vise hvordan disse sjangrene kan brukes i forskjellige fag, og ønsker å inspirere elever til å fordype seg i egne prosjekter med alternative tilnærminger. Vi sikter mot konkrete og matnyttige foredrag og gode diskusjoner. Arrangementet er knyttet til Holbergprisen i skolen og Fritt Ord-konkurransen for elever i vgs.

Seminaret arrangeres av Stiftelsen Fritt Ord og Holbergprisen.

Foredrag

Ingeborg Øvern: Tegninger i klasserommet

Ingeborg Øvern

Har vi plass til å bruke tegneserier i et allerede teksttungt klasserom? Er tegneserien forbeholdt gutter med svak lesekompetanse? Det er på tide med en myteavklaring og diskusjon rundt tegneseriens plass i klasserommet, mener Ingeborg Øvern. Hun viser hvordan tegneserier kan brukes som lesestrategi og fortellingsverktøy i norsk og andre fag. Gjennom presentasjon og etterfølgende workshop skal vi sammen utforske det uoppdagede potensialet i bruk av tegneserier i undervisningen. Utgivelser av Joe Sacco, Art Spigelman, Marta Breen og Steffen Kverneland blir presentert og diskutert.

Ingeborg Øvern er lektor ved Hartvig Nissens videregående skole i Oslo.

 

Mats Grorud: Skildring av flyktningetematikk gjennom tegning og animasjon

Mats Grorud

Tårnet (2018) er en helaftens animasjonsfilm som handler om 11 år gamle Wardi, som er fjerde generasjons flyktning. Wardi og hennes oldefar Sidi bor sammen i et fire etasjer høyt tårn i en flyktningleir i Beirut. Skaperen av filmen Tårnet forteller om hvordan et komplekst historisk materiale kan formidles gjennom animasjonfilm.

Mats Grorud er regissør og animatør.

Aleksander Husøy: Spill som digitale ekskursjoner

Aleksander Husøy

Dataspill er mer enn Fortnite, Fifa og Super Mario. Mediet assosieres hos de fleste med fritid, lek og underholdning, men har også potensial som verktøy for læring i skolen. Samspillet mellom lyd, grafikk og interaktivitet byr på en nærhet til opplevelser utover det tradisjonelle medier gir.

I dette foredraget viser Aleksander Husøy hvordan spill kan brukes til å ta med elever på digitale ekskursjoner som gir nærhet til situasjoner langt utenfor deres egen virkelighet. Ved hjelp av spillene My: Child Lebensborn, This War of Mine og Papers Please vil han demonstrere hvordan elever kan oppleve en oppvekst som tyskerbarn i etterkrigstidens Norge, føle på håpløsheten av å være sivil i en by under beleiring og avgjøre skjebnene til mennesker på flukt.

Aleksander Husøy er lærer og spillpedagog ved Nordahl Grieg videregående skole i Bergen.